Jak utrzymać umysł w dobrej kondycji?

Czy wiedziałeś, że można utrzymać umysł w dobrej kondycji i zatrzymać dolegliwości związane z procesem starzenia? Poniżej przedstawiam kilka metod stymulujących twój mózg, które pomogą ci lepiej się uczyć, koncentrować, dłużej żyć i być bardziej inteligentnym, niż przeciętny człowiek.

1.Czytanie.

Czytanie jest pokarmem dla twojego umysłu. Jest to najlepsza rzecz jaką możesz zrobić dla siebie i dla twojego mózgu. Zacznij od czytania jednej książki miesięcznie, potem zwiększ liczbę do dwóch itd.

2.Ćwiczenia.

Wysiłek fizyczny wyzwala różnego rodzaju substancje chemiczne, takie jak endorfiny i hormony wzrostu. Gdy ćwiczysz, hormony wzrostu rozchodzą się po całym ciele pomagając odbudować i wzmocnić mięśnie. Wiedziałeś, że mózg to też mięsień?

3.Sudoku.

Granie w sudoku zwiększa sprawność umysłową i rozwija lewą półkulę mózgu, odpowiedzialną za myślenie logiczne. Sudoku zwiększa twoją inteligencję i czujność sprawiając, że nawet na stare lata będziesz w doskonałej kondycji umysłowej.

4.Krzyżówki.

Rozwiązywanie krzyżówek, podobnie jak gra w sudoku, rozwija inteligencję i pomaga szybciej przywołać i zapamiętać pewne rzeczy. Rozwiązuj co najmniej jedną krzyżówkę tygodniowo.

5.Muzyka.

Muzyka stymuluje mózg na wiele sposobów. Nauka gry na jakimś instrumencie stymuluje całą prawą półkulę mózgu. Podobno najbardziej stymulująca jest nauka gry na fortepianie. Z tego powodu wielu rodziców puszcza swoim dzieciom za młodu muzykę klasyczną.

6.Języki obce.

Z bycia wielojęzycznym płynie wiele korzyści. Nie tylko możesz się porozumieć z większą liczbą osób i zrozumieć ich kulturę, nauka języków obcych ma również doskonały wpływ na twój mózg! Stymuluje większą część prawej półkuli i część półkuli lewej. Nauka języka, który nie ma wspólnych korzeni z twoim językiem ojczystym ma odrobinę lepszy wpływ na lewą półkulę mózgu. Nauka języka, który ma wspólne korzenie z naszym (języki słowiańskie) wspomaga z kolei w większym stopniu półkulę prawą. Wyobraź sobie efekt, jeśli uczysz się obu tych języków naraz.

7.Pożywienie.

Kondycję umysłową możesz również wspomagać dzięki witaminom i białku. Białko to najlepszy składnik odżywczy dla twojego mózgu.

8.Sen.

Pamiętaj, że mózg potrzebuje co najmniej 8 godzin snu.

Jak polepszyć pamięć?

Za naszą pamięć odpowiedzialne są znajdujące się w mózgu neurony. Wraz z upływem czasu neurony tracą swoją elastyczność, wiec im jesteśmy starsi, tym większą mamy tendencję do zapominania. Mimo iż nie brzmi to zbyt optymistycznie, jednak mniejsze lub większe problemy z pamięcią czekają każdego z nas. Na szczęście jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, by nieco spowolnić proces degeneracji komórek nerwowych. Poniżej znajdziesz wskazówki jak ćwiczyć pamięć.

Dobrze się wysypiaj

Jeżeli regularnie będziesz sypiać po 7-8 godzin na dobę, twoja pamięć bardzo szybko się poprawi. Podczas snu mózg może uporządkować nowo nabyte informacje i wydarzenia, zapisując je jako wspomnienia. Stosowanie przed snem technik relaksacyjnych może pomóc zwiększyć możliwości poznawcze mózgu i pojemność pamięci. Krótka drzemka w ciągu dnia może przyczynić się do rozwiązania problemu, który jeszcze kilka godzin wcześniej wydawał się nie do pokonania.

Rozszerzaj swoje zainteresowania

Interesowanie się różnymi rzeczami i ciągłe próbowanie czegoś nowego jest fantastycznym sposobem, by zachować otwarty i jasny umysł. Neurony, które przetwarzają ekscytujące dla nas przeżycia, dają świeże spojrzenie i zdolność korzystania z nowo nabytych umiejętności.

Ucz innych

Podczas, gdy uczysz innych czegoś, co sam już wiesz, w twoim mózgu uruchamia się zupełnie inny obszar. Dzięki działaniu tego ośrodka możesz skutecznie polepszyć swoją pamięć. Dodatkowo jego uruchomienie powoduje, że w mózgu powstaje motywacja do zdobywania nowych informacji.

Stosuj mnemoniki

Mnemonika to ogólna nazwa sposobów ułatwiających zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji. Do sposobów mnemonicznych należy np. kategoryzacja elementów, czyli uporządkowanie i pogrupowanie ich według pewnych zasad: podobieństwa znaczeniowego lub formalnego i skojarzenie ich z innymi elementami. Stosowanie tej techniki może pomóc ci zapamiętywać wiele rzeczy o różnym znaczeniu, zaczynając od bardzo przyziemnych spraw, a na ważnych dla ciebie wspomnieniach skończywszy.

Zapisuj ważne informacje

Skutecznym sposobem na zwiększenie wydajności pamięci jest zapisywanie rzeczy, które chcesz zapamiętać. Takie rozwiązanie umożliwia dopływ natlenionej krwi do obszaru mózgu odpowiedzialnego za pamięć. Prowadź więc dziennik, zapisuj wszystkie ważne dla ciebie informacje lub zacznij pisać bloga.

Zrób sobie przerwę

Zmiana fizycznego lub psychicznego punktu widzenia to doskonały sposób, aby rozjaśnić to, co było niewidoczne. Chwilowe „zaćmienia” pamięci wywołane są stresem, który występuje, gdy na siłę chcemy sobie coś przypomnieć i przez dłuższy czas skupiamy się na jednej informacji. Podczas ciężkiej pracy umysłowej rób co godzinę 5-15 minutowe przerwy. Korzystnie wpłynie to na proces zapamiętywania i przetwarzania informacji

Słuchaj muzyki

Naukowcy już od dłuższego czasu zwracają uwagę, że muzyka doskonale przywołuje wspomnienia. Informacje nabyte podczas słuchania konkretnej piosenki są przypominane wraz z odtwarzaniem w umyśle jej melodii.

Jedz produkty poprawiające pamięć

Około 50-60% mózgu stanowi tłuszcz, który jest izolacją dla miliardów komórek nerwowych. Im lepsza jest izolacja, tym szybciej komórki mogą przesyłać informacje i tym bardziej wydajne jest nasze myślenie. Dlatego ważne jest spożywanie odpowiednich ilości zdrowych tłuszczów. Szczególnie zalecane są ryby (łosoś, makrela, sardela) i zielone warzywa liściaste.

Wypróbuj miłorząb japoński

Miłorząb japoński to naturalny środek, który od wieków wykorzystywano w Chinach i innych krajach do zapobiegania zanikom pamięci. W aptekach dostępnych jest wiele wspomagających pamięć leków, zawierających wyciąg z miłorzębu.

Ćwiczenia

Mózg stanowi zaledwie 2% masy naszego ciała, ale dotlenienie tego narządu wymaga udziału aż 15% całej krwi krążącej w naszym organizmie. Regularne ćwiczenia fizyczne i rozciągające powodują, że naczynia krwionośne nie blokują się, zapewniając łatwy przepływ krwi skutecznie dotleniającej mózg. Co więcej, ćwiczenia doskonale nas relaksują umożliwiając lepszą koncentrację.

Współpraca

Interakcje z innymi ludźmi pobudzają różne obszary naszego mózgu znacznie bardziej, niż gdy usiłujemy zrobić to sami. Współpraca ta może znacznie polepszyć nasza pamięć. Zawsze staraj się działać wspólnie z innymi ludźmi, zarówno w pracy jak i w domu, a na pewno korzystnie wpłynie to na twoją pamięć.

Alexis, specjalista Tipy.pl